Jak wybrać projektor lub rzutnik multimedialny ?

Jak wybrać projektor lub rzutnik multimedialny ?

 

Projektor multimedialny stał się nieodłącznym narzędziem do prezentacji, używanym w czasie przedstawiania ofert, szkoleń, targów, seminariów, konferencji oraz lekcji szkolnych.

Maja również zastosowanie w kościołach, domach kultury, a także w rozrywce, barach, dyskotekach i w kinie domowym. Przed zakupem projektora multimedialnego należy zadać sobie pytanie. Jaki rzutnik będzie najbardziej odpowiadał i spełnił wszystkie oczekiwania.


Przedstawimy Państwu ważne informacje, pomagające w dokonaniu wyboru idealnie dopasowanego projektora multimedialnego.

Rzutnik multimedialny (nazywany również projektorem multimedialnym i projektorem video) jest urządzeniem służącym do prezentacji obrazu na ekranie, przy pomocy sygnału otrzymywanego. Źródłem tego rodzaju sygnału może stać się komputer stacjonarny, laptop, magnetowid, kamera, odtwarzacz DVD, tuner satelitarny i inne urządzenia.

Wybierając projektor multimedialny do biura, szkoły lub rzutnik do kina domowego trzeba zwrócić szczególną uwagę na pięć najważniejszych parametrów: technologię przetwarzania obrazu, rozdzielczość, jasność, kontrast oraz żywotność lampy.

Inne właściwości umożliwiające wybór optymalnego urządzenie to wielkość rzucanego obrazu, odległość projekcji, korekcja efektu trapezowego, poziom hałasu oraz waga całkowita urządzenia.

projektor multimedialny


 

Przeznaczenie - projektor multimedialny:

kino domowe, sale konferencyjne, przenośne, multimedialne.


W zależności od przeznaczenia rzutnika trzeba zdecydować się na odpowiednie i dopasowane do potrzeb rozwiązanie. Idealny projektor multimedialny do kina nie będzie spełniać swoich funkcji w salach konferencyjnych, podobnie jak rzutnik przenośny nie najlepiej będzie funkcjonował przy wyświetlania multimediów. Koniecznością jest określenie zakresu działania ponieważ, poszukiwanie półśrodków mija się całkowicie z celem. Dodatkowo niezwykle ciężko znaleźć projektor multimedialny, który będzie uniwersalny i sprawdzi się w każdych warunkach i różnych okolicznościach.


Proporcje wyświetlania: 16:9, 16:10 i 4:3

projektor multimedialny
 

Proporcje wyświetlania wiążą się bezpośrednio z rodzajem projektora. Dla kina domowego wybiera się format 16:9 czyli panoramiczny (filmy DVD, nowoczesne konsole do gier funkcjonują w tego rodzaju formacie). W biznesie najczęściej zastosowanie znajduje format 4:3 ponieważ, dużą część projektorów o przeznaczeniu biznesowym jest kompatybilna z komputerami PC, mającymi właśnie tego rodzaju proporcję boków. Nowością na rynku stało się wprowadzanie przez producentów projektora multimedialnego o proporcjach 16:10. Wiąże się to z laptopami i tym, że teraz ogromna większość (nawet modeli biznesowych) to komputery z panoramicznymi matrycami, właśnie o takim aspekcie.


Jasność

jasnosc w projektorze

Jasność lampy jest jednym z najważniejszych czynników, które bierze się pod uwagę. Określany jest ilością ANSI lumenów. W tym przypadku zasada jest bardzo prosta: projektor do kina domowego jest najciemniejszy ponieważ, projekcje prawie zawsze wykonywane są  w pomieszczeniach zaciemnionych w części lub przy całkowitej kontroli ilości światła. Kolejno wraz ze wzrostem "wymagań" zwiększa się również jasność: rzutniki przenośne i do multimediów plasują się pośrodku skali jasności, natomiast projektory stacjonarne przeznaczone do sal, są najjaśniejsze, gdyż muszą niezwykle często wyświetlać obraz w zupełnie jasnych aulach. Wyposażenie do kina mieści się w przedziale 1000-1500 ANSI lumenów (około 1000 dla ekranów 80-100" i około 1500 dla ekranów 120" i większych), urządzenia przenośne oraz multimedialne 1500-2750, natomiast powyżej 3000 to już w pełni dedykowane rozwiązania stacjonarne, które idealnie pracują i zapewniają najlepszą jakość.


Kontrast

kontrast w projektorze


Następną ważną cechą, w szczególności istotną w projektorach kina domowego jest kontrast. Współczynnik ten odpowiada za to, jakiej jakości kolory zostaną wyświetlone, jak głębokie czernie będziemy w stanie uzyskać podczas wyświetlania obrazu. W przypadku i innego typu projektorów  nie ma to już tak dużego znaczenia ponieważ, prezentacje w PowerPoincie jak i również tabele Excela nie powinny być zbyt kolorowe i mocno nasycone. Należy także  zwrócić uwagę na to, iż wraz z większą jasnością można zauważyć wprost proporcjonalny spadek kontrastu (lub znaczny wzrost ceny urządzenia). W przypadku kina domowego nie ma górnej granicy, po prostu im więcej tym lepiej, natomiast dobrze będzie jak projektor multimedialny charakteryzuje się kontrastem na poziomie nie mniejszym niż 6000:1-7000:1. W przypadku biznesu kontrast rzędu 500:1 staje się już całkowicie wystarczający i na pewno spełni stawiane przed rzutnikiem wymagania.


Rozdzielczość

projektor multimedialny

 

Projektor multimedialny do kina domowego powinien oferować co najmniej rozdzielczość natywną 1280x720 (WXGA). Urządzenia tego typu zazwyczaj umożliwiają wyświetlanie sygnałów 1080i oraz dodatkowo gwarantują wspaniałe wrażenia w połączeniu z jednym ze źródeł obrazu HD (dekodery telewizji cyfrowych, odtwarzacze BluRay, konsole next-gen). Idealnym rozwiązaniem będzie projektor multimedialny, natywnie wyświetlający FullHD. Dla innego typu sposobów wykorzystania w zupełności wystarczy rozdzielczość XGA czyli 1024x768, a w przypadku wyższych modeli SXGA czyli 1280x1024. Panoramiczne rzutniki multimedialne wykorzystywane do prezentacji mają rozdzielczość 1280x800 (czyli mocno zbliżoną do 720p). Należy pamiętać, żeby zwracać uwagę tylko i wyłącznie na rozdzielczość natywną. Prawie zawsze podana przez producenta rozdzielczość kompresowana oznacza, że projektor multimedialny będzie przyjmował tego rodzaju sygnał, ale później przeskaluje go w dół do rozdzielczości natywnej. Efektem będzie znacząca utrata jakości obrazu (w przypadku sygnałów 1080i nie ma to żadnego znaczenia, bo sygnał ten ma 1080 linii, ale z przeplotem).


Żywotność lampy

Jeżeli projektor będzie intensywnie wykorzystywany, to należy zwrócić szczególną uwagę na żywotność lampy. Warto przyjrzeć się  nie tylko ilości godzin, gwarantowanych przez producenta, ale także sprawdzić z jakim kosztem wiąże się nabycie nowej lampy (przy codziennej pracy trwającej kilka godzin, nowa lampa będzie potrzebna już po dwunastu miesiącach). Koniecznie trzeba podkreślić, że na żywotność lampy ogromnie wpływają, warunki codziennej pracy projektora multimedialnego. Jeżeli często jest przenoszony czy eksploatowany w zadymionych pomieszczeniach, zaleca się czyszczenie filtrów co kilkaset godzin. Pozwoli to na utrzymanie urządzenia w jak najlepszej kondycji. Duża część projektorów multimedialnych, niezależnie od rodzaju posiada w  standardzie lampy wystarczające na około 2000h normalnej pracy lub 3000h w trybie ekonomicznym (ciemniejszym), ale można znaleźć także modele, mogące świecić nawet dwa razy dłużej od ogólnie obowiązujących standardów.

Zoom cyfrowy i optyczny

Zoom czyli przybliżenie znajduje się praktycznie we wszystkich projektorach multimedialnych. Różnicą jest jedynie jego zakres. Zawsze należy pamiętać o tym, że bez strat w jakości  można używać tylko i wyłącznie zoomu optycznego, cyfrowy zawsze stanie się "sztucznie" powiększonym obrazem, który nie będzie już tak ładny, jak w wielkości oryginalnej.


Lens Shift

lens shift w projektorach

Niezwykle ważna funkcja, pozwalająca na przemieszczenie obrazu jak rzutnik multimedialny nie znajduje się wręcz idealnie naprzeciwko ekranu. Cała czynność odbywa się bez  jakichkolwiek straty w jakości wyświetlanego obrazu. Przydatnym dodatkiem może okazać się funkcja korekcji trapezu, w przypadku wystąpienia drobnych zniekształcenia w wyświetlanym obrazie. Ogromne znaczenie ma to także jeżeli chodzi o "offset". Mówiąc najprościej jest to dość specyficzna cecha projektorów multimedialnych, nie świecących na wprost, lecz lekko w górę (lub w dół jeśli są podwieszone pod sufitem pomieszczenia). Offset jest wyrażonym w procentach podniesieniem dołu ekranu (lub obniżeniem od sufitu w przypadku instalacji górnej). Dla przykładu: jak  wysokości obrazu wynosi 100cm, a offset rzutnika wynosi 125% to oznacza, że dół (góra) ekranu będzie 25cm powyżej (poniżej) linii środka soczewki w projektorze.

Obecne złącza

wejscia-wyjscia-w-projektorze

 

Istotnym czynnikiem stają się złącza, w przypadku planowania, podpięcia do projektora wielu, różnych źródeł obrazu. Ważna staje się też popularność portów - dla kina domowego jest to HDMI lub component, a w przypadku biznesu i prezentacji VGA i S-Video. Nie można zapominać o odległości rzutnika od źródła: im większa tym bardziej powinno się postawić na złącza cyfrowe lub pamiętać o kupnie odpowiednich kabli analogowych wysokiej jakości. Pozwoli to na zminimalizowanie możliwości wystąpienia uszczerbku w jakości obrazu.

Dodatki

Dodatkami są wszystkie akcesoria, które sprawiają, że projektor multimedialny nie jest już urządzeniem przeciętnym. Na przykład wbudowany moduł WiFi, pozwalający połączyć komputer PC z projektorem bez używania jakichkolwiek kabli. Ciekawymi akcesoriami są czytniki kart pamięci czy port US, umożliwiające wykonanie i wyświetlenie  prezentacji bez koniecznośći noszenia laptopa ze sobą.

DLP czy LCD

Konkurujujące ze sobą technologie, znajdujące zastosowanie w rzutnikach multimedialnych. Całkowicie inne podejście, które w efekcie końcowym daje tak naprawdę tki sam wynik. Jeszcze kilka lat temu różnice między tymi technologiami były dość mocno  uwidocznione. Jednak teraz granice zostały zatarte i wskazanie bardziej wydajnej technologii jest praktycznie niemożliwe. Liczy się raczej kwestia osobistych preferencji, jednak fakty wskazują że ogromna większość osób uczestnicząca w projekcji, nie da rady stwierdzić z jakim projektorem ma do czynienia. Możńa wyróżnić mocne strony w LCD, o wiele lepsze kolory w jasnych obiektach, mniejszy zapotrzebowanie na prąd (czyli mniej intensywne grzanie) oraz brak tak zwanego "efektu tęczy". Wadami są intensywniej widoczne piksele, większe gabaryty i również mniejszy kontrast (i gorsza czerń). Jeżeli natomiast chodzi o DLP to duzym plusem będzie płynny, bardziej  "filmowy" obraz i delikatnie lepsze czernie. Minusami są natomiast nasycenie kolorów, potrzebna staje się większa jasności w przypadku pomieszczeń oświetlonych. Ale jednak dość wyraźnie należy zaznaczyć: w obecnie występującym poziomie rozwoju i zawansowania obu technologii różnice, wynikające z wad i zalet stają się tak naprawdę marginalne i przestają mieć jakiekolwiek znaczenie.


Polecamy również zapoznanie się z wielofunkcyjnym kalkulatorem projekcji, ze strony Projector Central. Po dobraniu producenta i modelu projektora, istnieje możliwość sprawdzenia czy z wybranej odległości zostanie uzyskana zadowalająca wielkość obrazu. Dodatkowo możliwe będzie sprawdzenie funkcji zoom-u i odległość oglądającego od ekranu. Nie można zapominać o takich rzeczach, odpowiedni dystans jest jednym z najważniejszych czynników,  zapewniających odpowiedni odbiór całej prezentacji.

 

W przypadku wystąpienia dodatkowych pytań, zachęcamy do kontaktu z naszymi handlowcami : biuro@abcprezentacji.pl, tel : 22 848 15 01

Materiały zebrane i opracowane przez ABC PREZENTACJI


2x3Adeo ScreenASK ProximaAVerAvers ScreensAVtekAwindBarcoBenQCanonCasioCToucheBeamEdbakEikiEpsonEspritEurometFourier EducationGlobisensHitachiHSMInFocusInterwriteJVCKauberKey DigitalKobraLGlittleBitsLumensMasterLockNagaNecNewlineNoboOptomaPanasonicPhilipsPolyvisionPROAVProjectaPureLinkQomoRavellRexelRicohSamsungSentrySafeSharpSmartSonySupremaToshibaUBTECHViewSonicVitincomVivitekViz-ArtWolfvisionYoung Digital Planet

X

Sklep korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.